Ikigai

Heb je wel eens van dat woord gehoord? Het is Japans en staat voor ‘de reden waarom je ‘s ochtends uit bed komt’. Dat is waar wij je helpen een antwoord op te geven, maar dan vanuit je organisatie bezien. Of nee: niet helemaal. Want we stellen je liever nog de vraag waartoe je dat doet, dus met welke intentie. Wat is jullie bedoeling? En wat willen jullie betekenen voor wie? Verrassend genoeg zijn er talloze organisaties die op die vraag geen eenduidig en helder antwoord hebben.

Waarom je dat zou moeten hebben?

  • Om de organisatie in de mensen te vinden: helderheid in je bestaansreden en intentie verbindt mensen en maakt dat je ook bij tegenslag blijft bestaan.

  • Om naar de ‘buitenwacht’ duidelijk te maken wat je voor ze te betekenen hebt. ‘Visie’ mag je dat noemen. Maar ook ‘positionering’. Een heldere keuze in ieder geval, waar men je voor opzoekt – of waarvoor men juist bij je wegrent. Ook goed. Aan ‘alles voor iedereen’ hebben we een broertje dood.

  • Als richtsnoer voor te maken keuzes. Een heldere ‘why’ is een soort wichelroede voor de keuzes die je te maken hebt in het doen en laten van je organisatie.

  • Als bron van energie: als je weet waar je aan bijdraagt – welk hoger doel je organisatie nastreeft en wat jij daaraan bijdraagt – sta je te popelen. Een goede ‘why’ is een continu gevulde batterij. Ikigai, weet je nog?

Wat wij kunnen betekenen

Bij het bovenhalen van jullie drijfveren en het bouwen van jullie betekenis staan we jullie terzijde, als adviseur, begeleider en ‘critical friend’. We beschikken over verschillende methodieken om de identiteit van jouw team of organisatie bloot te leggen en je te helpen bepalen wat je van daaruit wilt betekenen voor wie. Onze zoektocht naar kernwaarden, superpowers, gedeeld begrip, jullie visie op de wereld en de tastbare beelden daarbij laten we 'stollen' in een identiteitsbewijs of 'purpose statement'. Dat product is het vertrekpunt voor het 'bedrijven van betekenis'. 

Voor wie

Voor wie niet? Wiro geeft 'Golden Circle Workshops' aan individuele ondernemers, en met de Happy Startup Home School richten we ons ook op individuen. Vaker bemoeien we ons met teams of organisaties. In het verleden hielpen we bijvoorbeeld de betekenis bovenhalen van TriMM, Group IT van Intertrust en van Sportaal (Sportbedrijf Enschede).